هر آنچه باید درباره اجرای موزاییک بدانید

موزاییک کاری در ایران، قبل از اینکه برای استفاده معمول پوشش کف باشد، مرتبط با کاربری های هنری بود. که آثار این هنر در سراهای قدیمی و مساجد شهرهای مختلف، خصوصا مناطق کویری مشهود است. کاربرد موزاییک در هنر موجب ایجاد کارخانجات در شهرهایی همچون یزد و سمنان شده است.

در حال حاضر موزاییک ها، مصارف کفپوش و دیزاین دارند. شاید فکر کنید که نحوه اجرای آن مشابه دیگر مصالح ساختمانیست اما علی رغم تشابهات موجود، نکات اختصاصی هم در اجرای آن وجود دارد. در ادامه به طور کامل، نحوه اجرای موزاییک توضیح  داده شده است. همچنین موزاییک ها با انواع های مختلف مانند واش بتن، پرسی و …. نصب تقریبا مشابه ای دارند.

اهمیت موزاییک کاری حرفه ای و درست

موزاییک ها به عنوان یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی، حائز اهمیت هستند. در اجرای موزاییک سلیقه و درخواست های مشتری و در نظر گیری شرایط سطح هدف، از نکات مهم می باشند. برای طولانی کردن عمر موزاییک و زیبایی نتیجه حاصل از این کفپوش بتنی، باید موزاییک کاری به شکل درست انجام گردد.

مراحل موزاییک کاری

برای حصول نتیجه مطلوب نیاز است که تمامی مراحل موزاییک کاری، با دقت و به ترتیب انجام پذیرد. مراحل اجرای موزاییک به ترتیب این گونه است: زیرسازی، تهیه ملات، اجرای دلیل، بند کشی و دوغاب ریزی، که هرکدام را جداگانه توضیح خواهیم داد.

زیرسازی

اولین مرحله از موزاییک کاری اصولی، زیرسازی مناسب می باشد. ابتدا لازم است تمامی نواقص و ناهمواری های سطحمان چه دیوار و چه کف، برطرف گردد. به خاطر داشته باشید، در صورت وجود آبرو به پوشش آن و کنترل سلامت آن، بپردازید.معمولا آبرو ها به مکانهایی که احتمال ریزش آب وجود دارد، از جمله حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و غیره، اختصاص دارند.

زیرسازی با توجه به میزان رطوبت خاک سطوح، متفاوت است. که نحوه زیر سازی در خاک، با رطوبت های مختلف به شرح زیر می باشد:

زیرسازی زمین خشک یا با رطوبت بسیار کم

  • صاف کردن سطح و از بین بردن بالا و پایین ها
  • پهن کردن بتن در میزان مناسب
  • صاف کردن بتن پهن شده
  • اجرای پوشش

زیرسازی زمین با رطوبت متوسط

  • جدا کردن خاک نم دار از زمین اصلی
  • ریختن کمی قلوه سنگ یا بلوکاژ
  • پر کردن خلل و فرج میان قلوه سنگ ها با شن و ماسه
  • ریختن و صاف کردن بتن روی سطح
  • ایجاد پوششی از ملات سیمان و ماسه
  • اجرای پوشش

زیرسازی سطحی با رطوبت زیاد

  • خاک برداری تا دست یابی به تراکم حدود ۸۵ درصد
  • ریختن کمی قلوه سنگ یا بلوکاژ
  • پر کردن خلل و فرج میان قلوه سنگ ها با شن و ماسه
  • ریختن و صاف کردن بتن روی سطح
  • ایجاد پوششی از ملات سیمان و ماسه
  • انجام قیر و گونی
  • اجرای پوشش

 

  تهیه ملات

ملات ساخته شده باید تازه باشد و بلافاصله استفاده گردیده شود تا خاصیت خود را از دست ندهد. یرای تهیه مخلوط مناسب از دست، برای کار با ابعاد متوسط و مخلوط کن های مکانیکی برای کار با ابعاد گسترده تر استفاده می شود. غلظت را بسته به سطحتتان، باید در هنگام کار انتخاب کنید و درواقع یک قانون ثبت در این خصوص وجود ندارد. اما بسته به زیرکاری میتوانید از انواع ملات زیر استفاده کنید:

ملات ماسه و آهک

از مخلوط شیره آهک و ماسه هایی با ابعاد ریز، این ملات حاصل می گردد. استحکام آن کم می باشد و به همین علت کم تر در فرش موزاییک به کار می رود.

ملات باتارد

از ترکیب ملات ماسه و آهک به علاوه سیمان، ساخته می شود. سیماان به کار رفته باعث اجاد مقاومتی بالاتر از ملات ماسه و آهک می شود.

ملات ماسه و سیمان

قدیمی ترین و یکی از انواع رایج ملات می باشد. علی رغم معایبی مانند زحمت زیاد تهیه و نیاز به ملاحضات بسیار در به کارگیری، به علت مقاومت بالای حاصله، پرطرفدار است.

اجرای دلیل

قرار گیری موزاییک ها در سطح از کناره ها، آغاز می گردد. به این صورت که در ابتدا کناره های محل مورد نظر از موزاییک پوشیده می شوند و پس از آن، سایر مناق از موزاییک فرش می گردند. به این نوارهای موزاییک اطراف، دلیل می گویند.

  دوغاب ریزی و بندکشی

پس از گذر ۱۲ ساعت از اتمام فرش موزاییک، نوبت به دوغاب ریزی و بند کشی می رسد. به این صورت که دوغاب ماسه و سیمان بر روی موزاییک های خیس شده ریخته می شود.

برای تهیه این دوغاب، ماسه و سیمان با نسبت ۴ به ۱ مخلوط می گردند و با آب ترکیب می شوند. سپس این دوغاب را به کمک وسیله ای همچون جارو به میان درزها و بندها هم کشیده می شود. در نهایت، مخلوطی خشک از سیمان، خاک و گرد سنگ با نسبت های مساوی، روی سطح پاشیده می شود و با یک دستمال خشک روی سطح تمیز می گردد.

نتیجه گیری

در متن بالا، تک تک مراحلی که برای موزاییک کاری، نیاز دارید، کاملا توضیح داده شد. فراموش نکنید که این مراحل باید به ترتیب و بی کم و کاست انجام گیرد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص موزاییک کاری می توانید، به سایت قطعات سیمانی پارسیان. مراجعه فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *